Doradztwo zawodowe w Szkole Podstawowej im. Generała Franciszka Gągora w Koniuszowej
Dlaczego doradztwo zawodowe jest potrzebne w szkole?
„Szczęśliwy jest ten, kto znalazł swoją pracę; nie prosi więcej o szczęście.”
(Thomas Carlyle)
Wszyscy na pewno się zgodzą, że praca powinna być zgodna z zainteresowaniami, predyspozycjami, temperamentem i osobowością człowieka. Dlaczego czasami tak właśnie nie jest?
Żyjąc w dzisiejszych czasach cieszymy się dostępnością do różnych możliwości edukacyjnych, samokształceniowych i zarobkowych, ale również ubolewamy, że żyjemy w czasach trudnych, z powodu nawału informacji i bodźców codziennie do nas docierających z mediów i internetu. W takim stanie rzeczywistości łatwo jest nam zagubić się i zapomnieć o tym, co jest dla nas tak naprawdę najważniejsze – nasze dobro.
W wieku dorastania często towarzyszy nam poczucie zagubienia, bezsilności, niska samoocena, a w konsekwencji brak wiary w swoje możliwości. Jednakże nasz sukces zależy w znacznym stopniu od naszej samooceny, wiary w swoje możliwości i motywacji.
Profilaktycznie, aby zapobiec różnym współczesnym zagrożeniom oraz przeciwdziałać ewentualnym przyszłym niepowodzeniom edukacyjno-zawodowym, w naszej szkole – na wszystkich etapach edukacyjnych wraz z oddziałami przedszkolnymi – działa „Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego”. Wiodącą misją szkolnego doradztwa zawodowego jest ukierunkowanie dzieci i młodzieży w wieku szkolnym na:
- rozpoznawanie swoich mocnych i pracę nad słabymi stronami,
- rozwijanie zainteresowań,
- rozwijanie pozytywnej samooceny,
- pogłębianie samopoznania,
- uświadomienie wagi własnych przekonań i wyznawanych wartości,
- poznanie czynników mających wpływ na wybór przyszłego zawodu,
- poznanie różnych zawodów i kwalifikacji potrzebnych do ich wykonywania,
- poznanie polskiego systemu edukacji,
- umiejętność wyszukiwania informacji o możliwościach zdobycia właściwych dla danego zawodu kwalifikacji.
Wspomniane czynniki mają kluczowe znaczenie nie tylko przy rozsądnym i właściwym wyborze przyszłej ścieżki edukacyjno-zawodowej, ale i w powodzeniu jej realizacji.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy jak najwcześniej rozwijać zainteresowania dzieci i młodzieży, rozmawiać o różnych zawodach, wzmacniać ich mocne strony i pomagać im wyrabiać adekwatną samoocenę. W działania te na co dzień są zaangażowani wszyscy nauczyciele i specjaliści szkolni. „Istotne jest jednak nie tylko to, czego uczymy dziecko, ale także w jakiej atmosferze to robimy. I to odnosi się zarówno do rodziców, jak i wychowawców czy nauczycieli.” (wywiad z dr Rossem Campbellem).
Zapraszamy do obejrzenia filmu o kształceniu i doradztwie zawodowym dla rodziców i uczniów.
Rola Rodziców.
Miłość rodziców jest najbardziej fundamentalną emocjonalną potrzebą dziecka. Mimo pracy pełnej oddania i pasji, nauczyciele nie zastąpią roli jaką ma do wykonania rodzic. To rodzice przede wszystkim uczą swoje dzieci jak być mądrymi, dobrymi i szczęśliwymi. Proaktywne – pełne nauki wychowanie (a nie tylko reaktywne – reagujące tylko na złe zachowanie) zapewni własnemu dziecku poczucie, że rodzic dojrzale i mądrze je kocha, jest jego przyjacielem, a zarazem uczy właściwych postaw, jest autorytetem i przewodnikiem.
Jak uniknąć kłopotów wychowawczych? Amerykański psychiatra dr Ross Campbell twierdzi , że należy zaspakajać potrzeby emocjonalne dziecka, takie jak:
- potrzebę bezwarunkowej miłości,
- potrzebę więzi,
- potrzebę akceptacji,
- potrzebę poszanowania jego godności,
- potrzebę uznania osiągnięcia sukcesu.
Relacja między dzieckiem, a rodzicem jest najważniejsza w całym życiu. To jak traktujemy nasze dziecko, tak ono będzie później siebie traktowało i innych ludzi (dr Ross Campbell).
Jak sprawić, żeby każde dziecko poczuło się kochane? Zapraszamy do lektury, która jest w linku tutaj.
O czym rozmawiać ze swoim dzieckiem? Oto kilka praktycznych wskazówek, w jaki sposób wspierać dziecko w procesie przygotowania go do podjęcia decyzji edukacyjno-zawodowych:
- Obserwuj, jakie zajęcia pozaszkolne lubi, co je zajmuje, ciekawi oraz pasjonuje. Zainteresowanie przedmiotami szkolnymi, zajęciami pozalekcyjnymi mogą być kopalnią wiedzy o jego pasjach.
- Rozmawiaj i aktywnie słuchaj, traktuj go jak partnera podczas rozmowy, dowiedz się, jakie ma pomysły, propozycje na przyszłość.
- Motywuj dziecko do samodzielnego podejmowania decyzji.
- Korzystaj z pomocy doradcy zawodowego. Współpracując z doradcą zawodowym dostarczysz mu ciekawych spostrzeżeń na temat swojego dziecka, informacji, które mogą być znaczące podczas podejmowania przez dziecko decyzji edukacyjno-zawodowych.
- Staraj się, aby uwierzyło w siebie i miało dobrą samoocenę. Podkreślaj pochwałami jego mocne strony.
Bądź świadomym Rodzicem! Zapraszamy do obejrzenia filmu pt. „Kiedyś Twoje dziecko rozwinie skrzydła, od Ciebie zależy czy będzie latać” https://www.youtube.com/watch?v=0Gj9SC75edk
Materiały internetowe związane z doradztwem zawodowym.
- Cykl filmów „Drogi zawodowe”,
- Filmy animowane o wyborze szkoły i zawodu,
- Schemat ścieżek kształcenia obowiązujący absolwentów szkoły podstawowej od 1 września 2019 r.
- Placówki i instytucje prowadzące usługi z doradztwa zawodowego,
- Informacje o zawodach w ramach preorientacji zawodowej dla oddziałów przedszkolnych i uczniów klas I-VI,
- Informacje o zawodach dla uczniów klas VII-VIII.
Opracowanie: Monika Kuchciak – doradca zawodowy